13282777_10204956776037418_1396049473_o.jpg
Mormane de fotografii ale unor presupuși veterani aruncate într-un microbuz.
Chișinău, 9 mai 2016. Foto: Natalia Ghețu 


Ziua de 9 mai rămâne pentru Republica Moldova o sărbătoare controversată. Evocarea selectivă a imaginilor despre trecut – un trecut care apare pentru unii glorios, pentru alții tragic, scindează societatea. Clișeele despre „Marele Război pentru Apărarea Patriei”, glorificarea „soldatului sovietic eliberator”, persoane care își prind la piept o diversitate de medalii care nu au nimic în comun cu cel de-al Doilea Război Mondial, de rând cu promovarea panglicii „Sfântul Gheorghe” şi mai nou a acțiunii „Regimentul Nemuritor”  generează controverse și dispute.

„Regimentul Nemuritor” - glorificăm frumos, procedăm nemilos

În acest an, Partidul Socialiștilor a organizat la 9 mai, în premieră, acțiunea „Regimentul Nemuritor”. Purtând fotografii ale unor persoane care ar fi luptat în cel de-al Doilea Război Mondial, participanții acțiunii „Regimentul Nemuritor” au mers în coloane din scuarul Teatrului de Operă și Balet până la Memorialul ,,Eternitate”.

FOTO%2B1.JPG
Participanții acțiunii Regimentul Nemuritor la Complexul Memorial Eternitate.
 Chișinău, 2016. Foto: Natalia Ghețu

Dacă unii participanți la acest marș spuneau că în fotografie sunt buneii sau străbuneii căzuți în cel de-Al Doilea Război Mondial, alții afirmau că nu cunosc cine e pe fotografie. ,,Nu știu cine este pe fotografie. Mi-au spus să o duc”, spune Mihai din Chișinău.

Solicitat să comenteze faptul că unii participanți nu știu de fapt cine e persoana din fotografie, deputatul Bogdan Țîrdea, membrul al Partidului Socialiștilor, a declarat că: „Este vorba de niște provocatori care au avut drept scop de a compromite acțiunea, de arunca o pată asupra acestui eveniment, de a știrbi din anvergura evenimentului și de a lua în derâdere această sarbătoare sacră pentru mulți”.

La scurt timp după ce participanții au depus flori la focul veşnic la Complexul Memorial „Eternitate”, câțiva tineri îmbrăcați în haine ostășești au început a colecta fotografiile de prin mulțime. Tinerii au adunat în brațe zeci de fotografii, care ulterior au fost aruncate într-un microbuz. Alături de toată recuzita de care au avut nevoie socialiștii drapele negru-oranj, placarde, megafoane stăteau aruncate mormane de fotografii ale unor presupuși veterani. Astfel, mulți dintre care au mărșăluit prin Chișinău cu fotografiile rudelor dragi, nu și-au mai luat portretele rudelor acasă. 

Regimentul Nemuritor- sărbătorim frumos, procedăm urît by Slidely Slideshow

Pe siteurile de socializare au apărut imagini care arată că și la Moscova fotografiile ar fi fost organizate, apoi au fost aruncate după acțiunea „Regimentul Nemuritor”, la care au participat peste 500 de mii de oameni.

Am încercat să aflăm de la deputatul Bogdan Țîrdea cine sunt persoanele din fotografii și dacă există o legătură de rudenie cu persoana care a ținut fotografia. Țîrdea a spus că: „Nu am stat noi sau eu să verific pe fiecare persoană în parte. Fiecare a venit cu fotografia unei rude, bunel, străbunel. Sensul e că noi suntem urmașii celor care care au adus victoria, celor care au apărat democrația, celor care au învins fascismul.”

Întâmplător sau nu, unii participanți la „Regimentul Nemuritor”, au purtat fotografiile veteranilor care, deși au luptat de partea Uniunii Sovietice, nu sunt originari din Moldova. În baza de date a sitelui www.podvignaroda.ru regăsim numele veteranului Fisun Terentii Andreevici, născut în 1908, Republica Sovietică Socialistă Ucraineană, regiunea Zaporojie, r.Vasilievchi, s. Skelica.
Potrivit lui Țîrdea organizarea acestei acțiuni de către Partidul Socialiștilor nu a fost complicată și costisitoare. „Persoanеle care aveau nevoie de un anumit suport tehnic, de anumite panouri pe care să fie afișate aceste poze, partidul le-a susținut. Nu e vorba de mii de unități, ci câteva, o sută, două, nu mai mult”.

Istoricul Octavian Țîcu este de părere că desfășurarea acțiunii „Regimentul Nemuritor” este o acțiune identică cu cea din Federația Rusă. „Prin diferite tertipuri se încearcă legitimizarea unor partide politice, a prezenței Rusiei sub diferite forme, a mobilizării sociale și a antagonizării societății. Gesturile lui Igor Dodon au două componente: promovarea intereselor Federației Ruse și promovarea partidului politic”.

Fostul ambasador al Republicii Moldova în Statele Unite ale Americii, directorul IDIS Viitorul, Igor Munteanu, consideră că acțiunea „Regimentul Nemuritor” este o acțiune de PR care are doar încărcătură emoțional-electorală. „Partidul care organizează astfel de manifestații are grijă de tot. De recuzită, de personaje și de resursele care sunt băgate în manifestația propagandistică”.

Igor Munteanu precizează că această inițiativă a apărut din partea unui grup anonim din Rusia, orașul Tomsk, care a desfășurat această manifestație ca o acțiune locală, iar ulterior Moscova a preluat această idee. ,,Manisfetațiile grandomane și de mare amploare pe care le organizează Kremlinul nu mai pot avea foarte mare participare publică, pentru că nu mai sunt veterani și atunci are loc substituirea prezenței fizice a veteranilor prin fotografii. În unele cazuri, legătura emoțională între aceste fotografii și purtătotrii lor este zero. Ei vin, iau placatul ca o recuzită, îl poartă triumfător prin tot orașul și îl aruncă. Orice individ normal nu o să arunce o fotografie a bunelului, a rudei, a părintelui”.

Mai mult, directorul IDIS Viitorul afirmă că această acțiune comportă și unele aspecte derizorii. „Am văzut la Chișinău purtându-se și fotografii ale figurilor controversate cum este, de exemplu, Molotov. Ce are lumea care a ieșit în stradă cu Molotov? Evident, cineva a multiplicat la nebunie fotografiile din acest marș propagandistic chiar ajungând într-o situație ridicolă.”

O panglică, în locul secerei și a ciocanului

În ultimii ani, în preajma zilei de 9 mai, se desfășoară acțiuni de distribuire masivă a  panglicii negru-oranj numită „Panglica Sfântului Gheorghe”.

În timp ce autoritățile din Ucraina, Kazahstan și Belarus  au interzis la nivel oficial folosirea „Panglicii Sfântului Gheorghe” la manifestațiile dedicate zilei de 9 mai din cauza dezbinării ce o provoacă în societate, în Republica Moldova voluntarii unor organizații ale etnicilor ruși au împărțit în locuri publice din Moldova, înaintea și de „Ziua Victoriei”, panglicile negru-oranj. Gestul a fost apreciat în mod diferit de trecători. Unii le-au prins în piept, alții și-au legat panglicile la mâini, la genți și la mașini.

1.jpg
„Panglica Sfântului Gheorghe” legată de antenele autoturismelor. Chișinău, 2016. 
Foto: Natalia Ghețu


3.JPG
Personalizarea „Panglicii Sfântului Gheorghe”, la haine și genți. Chișinău, 2016.
 Foto: Natalia Ghețu

În timp ce pentru unii panglicile negru-oranj simbolizează patriotismul și eroismul celor care au luptat în cel de-al Doilea Război Mondial, alții le consideră expresia unui înnoit naționalism rusesc și element de propagandă.

Elena spune că nimeni din rudele sale nu participat la război, însă părinții i-au cultivat că 9 mai e sărbătoare. „Rudele mele sunt din Kazahstan. Eu sunt a doua generație în Moldova. Pentru pentru noi panglica semnifică libertate, unitate. Sute de mii de oameni pentru noi și-au dat viața să fim liberi”. Constantin afirmă că „Panglica Sfintului Gheorghe” semnifica focul și scrumul. „Focul este viața, dar scrumul este razboiul. Noi purtăm panglica pentru ca niciodată să nu fie război. Trebuie să purtăm în memorie că razboiul transforma totul în scrum”.



„Panglica Sfântului Gheorghe” este un element simbolic militar rusesc. Era atașată, inițial la Ordinul Sfântului Gheorghe și Crucea Sfântului Gheorghe cu care erau decorați militarii ruși pentru eroism în timpul Rusiei Țariste. În perioada sovietică aceste distincții au fost interzise pentru că reprezentau țarismul. Astfel, între 1917 -1992 panglica nu a fost utilizată pentru distincții în nici un fel.

Ordinul%2Bsi%2BCrucea%2BSf%25C3%25A2ntului%2BGheorghe.jpg
Ordinul Sfântului Gheorghe și Crucea Sfântului Gheorghe era cea mai înaltă distincție militară în timpul Imperiului Rus.  Ordinul a fost stabilit 26 noiembrie 1769 de către Ecaterina a II. La 8 august 2000 Federația Rusă a reinstituit ordinul și se acordă ofițerilor armatei ruse pentru acte de vitejie excepțională.
Sursa: ordenrf.ru

Istoria acestei panglicii este destul de controvesată. Panglica a continuat să fie folosită pe distincțiile Sfântului Gheorghe în Garda Albă, pe decorațiile sovietice Ordinul Gloriei și medalia pentru victoria asupra Germaniei, dar era denumită Panglica Gărzii („gvardeiskaia lenta”).

Istoricul Octavian Ţîcu afirmă că abia în 2005, la 60 de ani de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, „Panglica Sfântului Gheorghe” a fost reinventată și pusă în circulație de mai multe organizații. ,,A fost constituită ca un simbol al Zilei Victoriei și a fost impusă masiv printr-o politică  de stat. Dincolo de asta, acest simbol a fost promovat și în afara Rusiei”.

Octavian Ţîcu explică că de fapt panglica negru-oranj utilizată în prezent nu are nimic în comun cu simbolistica și victoria celui de-al Doilea Război Mondial. ,,Aderența la simbolul paglincii negru-oranj este o chestiune propagandistică organizată de către Federația Rusă în două scopuri majore. În primul rând, s-a creat un element nou pentru a crea o oarecare coeziune, pe fundalul faptului că secera și ciocanul sunt compromise, deoarece simbolistica sovietică a fost respinsă de o parte mare din populația rusă. În al doilea rând, proiectezi senzația unității  spațiului sovietic în jurul unor simboluri noi care ne-ar lega de memoria celui de-al Doilea Război Mondial”.

Igor Munteanu, directorul IDIS Viitorul, explică că „Panglica Sfântului Gheoghe” face parte dintr-un blazon german al statului din care provenea Ecaterina cea Mare, care a devenit împărăteasa Rusiei după 1762.

Prin urmare, există o confuzie între decorația Sfântului Gheorghe – decorație țaristă din epoca Ecaterinei cea Mare – și ceea ce avem astăzi în stradă. Igor Munteanu, explică că un număr foarte mare de soldați  sovietici care treceau de partea germanilor fie în lagărele de concentrare, fie pentru că aveau mai mare furie față de regimul lui Stalin decât față de regimul nazist. Un exemplu este „Armata lui Vlasov” care a devenit cunoscută ca o armată formată din persoane slave pe frontul de la Stalingrad sau pe frontul belarus. Această armată care avea aproape peste un milion de soldați trata „Panglica Sfântului Gheorghe” ca element colorist pentru a se deosebi de soldații sovietici.

„Respectiv, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial exista chiar un antagonism, pentru că cei care erau prinși cu panglica negru-oranj de către sovietici erau împușcați, deoarece imediat se trădau colaboraționiștii armatei naziste”, a adăugat Munteanu.
Aceste acțiuni de promovare actuală și de propagare a panglicii negru-oranj devin problematice și din cauza că sunt politizate în exces. Directorul IDIS Viitorul consideră că partidele care promovează „Panglica Sfântului Gheorghe” sunt achiziționate de către propaganda rusească imperială. ,,Își prind în piept această panglică pentru a demonstra că sunt loiali priorităților de politică externă a Federației Ruse. Cei care au panglica acceptă narativul actual al Rusiei, care consideră că sarcina de bază  a politicii externe rusești este de a recăpăta influența decisivă în spațiul ex-sovietic și poate chiar mai departe”.

Falşii veterani

Potrivit datelor oferite de Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, în Republica Moldova trăiesc circa 1362 veterani ai celui de-al Doilea Război Mondial. Cel mai tânăr participant la luptele celui de-al Doilea Război Mondial ar trebui să aibă în prezent minimum 89 de ani. Nonagenarii aproape că nu mai ajung la manifestări stradale, totuși la mitingurile de la 9 mai participă persoane îmbrăcate în haine militare încărcate de distincții și însemne militare. Regulamentele militare conțin reguli stricte de purtare a distincțiilor, interzicându-se purtarea acestora de către alte persoane, decât cei decorați. 



Etalarea medaliilor de 9 mai by Slidely Slideshow

Vitalie Ciobanu, directorul Centrului de Cultură și Istorie Militară din Chișinău spune că a cunoscut purtători de ordine militare care nici măcar nu sunt veterani de război. Analizând mai multe fotografii ale oamenilor care au participant la Ziua Victoriei și aveau prinse în piept o diversitate de ordine și medalii, Vitalie Ciobanu afirmă că în mare parte, acestea sunt insigne simple pentru sport, medalii jubiliare ale armatei sovietice și nu au nimic în comun cu medaliile și ordinile cu care au fost decorați participanţii la război. „Mulți dintre cei care și-au prins în piept zeci de medalii nici nu știu să le pună corect. Medaliile se poartă în stânga. Pe dreapta doar insignele cu privire la studii. Sunt cazuri când aceştia îşi cumpără ordinele de la piaţa de vechituri şi se prezintă la manifestaţiile de la 9 mai ca fiind veterani de război”.

Andrei Covrig, expert militar, spune că ar fi binevenit să fie reglementate prin lege simbolurile zilei de 9 mai, dar și comportamentul cu însemnele militare, care, fiind utilizate greșit, devalorizează sacrificiul unora și jignește memoria celor pierduți în acel război. ,,Prin faptul ca au prinse în piept zeci de medalii se declară eroi. De 9 mai sunt  persoane care poartă o multitudine de insigne în piept, care nu au nici o valoare”. 



Pe strada Ismail, pe 9 mai, pe marginea străzii care duce spre Memorialul „Eternitate” unii vindeau drapele roșii cu seceră și ciocan, uniforme militare, diverse suvenire cu simbolurile uniunii sovietice, dar și diverse distincții militare.


Material realizat de Natalia Ghețu  
Acest articol are peste 1 aprecieri, distribuiri și comentarii