002.png
Turul I al alegerilor locale extraordinare a adus o serie de surprize pentru analiștii politici și sociologii care au analizat campania electorală. În primul rând, candidata independentă, Silvia Radu, nu a trecut în turul II. În calitate de deținătoare a unei funcții publice, ea a fost favorizată prin asocierea cu ea, dar și prin mediatizarea intensă a activității sale din ultimele luni.

O a doua surpriză este faptul că tânărul Constantin Codreanu a obținut un scor mai bun decât Valeriu Munteanu, reprezentantul unui partid unionist cu experiență. Această schimbare vorbește despre dorința de schimbare a clasei politice și prognozează, în cazul intensificării eforturilor unioniștilor, accederea lor în următorul parlament.

În acest articol voi analiza structura cheltuielilor declarate ale candidaților la funcția de primar de Chișinău pentru a stabili eficiența acestora.

Cine a cheltuit cel mai mult?


000.png
În termeni absoluți, lider la cheltuieli este candidatul socialiștilor, Ion Ceban, care a cheltuit aproape 2 milioane jumătate de lei. Pe locul doi, s-ar afla Valeriu Munteanu care a cheltuit mai mult de un milion jumătate de lei, urmat de Constantin Codreanu cu peste 600.000 lei. Era previzibil ca partidele parlamentare să dețină mai multe resurse, dar cazul unionistului Codreanu, reprezentant PUN, un partid extraparlamentar este mai curios. Cel mai puțin a cheltuit Alexandra Can, candidata PNL - 2319 lei. 

Cât a investit fiecare candidat într-un vot?

001.png
Făcând un calcul simplu, vedem că cei care au trecut în turul doi sunt departe de statutul de lider la investiții. De fapt, Andrei Năstase a avut cele mai puține cheltuieli raportate la numărul de voturi acumulate - 5 lei per vot. Cel mai scump vot a fost dat lui Valeriu Munteanu - 203 lei per vot. Pe locul 2 este un outsider, Maxim Braila pe care un vot l-a costat 88 de lei, iar pe locul 3 - Constantin Codreanu cu 61 lei per vot. 

Pe ce s-au cheltuit banii?


005.png
Primul clasat Ion Ceban a cheltuit circa 95% dintre fondurile sale electorale pe publicitate. O sumă infimă a fost investită în întruniri și evenimente, dar să nu uităm că perioada electorală a coincis cu sărbătorile de 1 și 9 mai care au fost celebrate cu fast de PSRM. Trebuie să recunoaștem că acest candidat a fost promovat intens de canalele precum NTV, RTR sau Accent TV, care ar fi asociate cu partidul său. De asemenea, marea de ziare electorale pe care le-au împărțit socialiștii se pare că a reprezentat doar 3% din cheltuieli. 
004.png
Majoritatea cheltuielilor lui Andrei Năstase au ținut de materiale promoționale - cca 60%, iar pe locul doi se află publicitatea cu aproape 31% din cheltuieli. Trebuie să recunoaștem că acest candidat a fost promovat intens de Jurnal TV, unde el era o prezență constantă.

006.png
Liderul la cheltuieli, Valeriu Munteanu, a investit aproape toți banii în publicitate - 80%, iar pe locul doi la acest capitol se află materialele promoționale cu aproape 20% dintre cheltuieli. "Gurile rele" spun că ar exista o companie care face publicitate stradală asociată PL. Apare întrebarea legitimă dacă aceste cheltuieli nu sunt transferul banilor dintr-un buzunar în altul.

Echivalentul "investițiilor"


003.png
Ce putea cumpăra Valeriu Munteanu cu 203 lei? Cel puțin 24 kilograme de hrișcă sau 2 porci de lapte. Dacă e să raportăm investițiile într-o formă mai lichidă, candidatul liberal ar fi putut procura 23 litri de lapte sau 19 litri de bere. Practica ilegală de "mituire" a alegătorilor se pare că a rămas în trecut, dar echivalentele ar părea tentante mai ales pentru alegătorii din categoriile socialmente vulnerabile. Mai grav e că sursa finanțării campaniei lui Valeriu Munteanu este bugetul statului din care Partidul Liberal a primit finanțare pentru rezultatele din alegerile anterioare.

În loc de concluzie

Sper că acest exercițiu v-a făcut să vedeți candidații sub un alt unghi și vă îndemn să ieșiți la vot și în turul doi. 

Surse: 
alegeri.md 
metro.md (prețuri)
Acest articol are peste 87 aprecieri, distribuiri și comentarii