BlogOGO.MD Experiența blogging-ului moldovenesc

Urss

Descoperă Ucraina de Vest: Regiunea Transcarpatia

Transcarpatia (în ucraineană Закарпатська область, transliterat Zakarpatska oblast) este o regiune din Ucraina. Capitala sa este orașul Ujhorod. S-a constituit în 1919 și 1939 respectiv ca republică Huțulă și ca stat Carpato-Ucrainean, fiind în ambele cazuri, desființată și anexată respectiv de Ungaria sovietică și de Ungaria horthystă. În ultimii 100 de ani, regiunea a făcut parte din Imperiul Austru-Ungar, Ungaria, România, Cehoslovacia (Slovacia), Germania, URSS și Ucraina.
Acest articol are peste 6 aprecieri, distribuiri și comentarii

Cum s-a eliberat Lituania de ocupaţia sovietică. Evenimentele din 11-13 ianuarie 1991.

În zilele de 11-13 ianuarie 1991, ca urmare a declarației de reînființare a statului Lituania, prin care fosta Republică Sovietică Socialistă Lituaniană îşi declara independenţa faţă de URSS, KGB şi armata sovietică au declanșat ample atacuri împotriva unor instituţii lituaniene şi populaţiei civile care manifesta în sprijinul independenţei naţionale.
Acest articol are peste 15 aprecieri, distribuiri și comentarii

Sondaj IMAS // Opțiunile moldovenilor în cazul unui referendum privind reintegrarea într-o structură politică sau Unirea cu România

La 12 decembrie 2017, a fost publicat Barometrul Social-Politic, sondaj efectuat de către IMAS la comanda Partidului Democrat din Moldova.

Astfel, Dacă duminica viitoare s-ar organiza un referedum privind aderarea Republicii Moldova într-o structură politică internațională sau Unirea cu România, atunci la rezultatele ar fi următoarele:

Articolul Sondaj IMAS // Opțiunile moldovenilor în cazul unui referendum privind reintegrarea într-o structură politică sau Unirea cu România apare prima dată în Blogul lui Marin Bodrug...

Acest articol are peste 3 aprecieri, distribuiri și comentarii

Descoperă Moldova: Solonceni, unicul sat în care a existat și funcționat o rută de Troleibuz

În satul Solonceni din r. Rezina, în anii '90 a existat o rută de troleibuz. Transportul public a fost folosit în special pentru transportul sătenilor din partea de sud a localității, prin centru, spre zona industrială a satului. Satul Solonceni este situat în nord-estul Republicii Moldova, la 12 km nord de centrul raional Rezina, pe malul vestic al râului Nistru.
Acest articol are peste 0 aprecieri, distribuiri și comentarii

Descoperă Moldova: Solonceni, unicul sat în care a existat și funcționat o rută de Troleibuz

În satul Solonceni din r. Rezina, în anii '90 a existat o rută de troleibuz. Transportul public a fost folosit în special pentru transportul sătenilor din partea de sud a localității, prin centru, spre zona industrială a satului. Satul Solonceni este situat în nord-estul Republicii Moldova, la 12 km nord de centrul raional Rezina, pe malul vestic al râului Nistru. La începutul anilor 90 în localitate locuiau aproximativ 3.000 de locuitori. Aici activa gospodăria țărănească colectivă (Sovhoz) „Solonceni" specializată în creșterea vitelor și prelucrarea culturilor cerealiere...
Acest articol are peste 541 aprecieri, distribuiri și comentarii

Reintegrare teritorială // Accesului în traficul rutier internaţional a autovehiculelor cu plăci de înmatriculare din regiunea transnistreană a Republicii Moldova

Dosarul autovehiculelor din regiunea transnistreană figurează în mod constant pe parcursul ultimilor 10 ani pe agenda negocierilor și în special a grupurilor de lucru pentru transport auto și dezvoltarea infrastructurii drumurilor Problema autovehiculelor cu plăci originare din regiunea transnistreană este una istorică, legată de libera circulaţie, de implementarea cerinţelor Convenţiei de la Viena cu privire la traficul rutier din 08.11.1968 la care Republica Moldova este parte-contractantă și de necesitatea aducerii mijloacelor de transport respective în câmpul legal național...
Acest articol are peste 33 aprecieri, distribuiri și comentarii

Din Gdansk la Galați, prin Ungheni: Proiectul canalului navigabil Marea Baltică – Marea Neagră / Mediterană

Proiectul Canalului Navigabil Gdansk – Giurgiulești / Galați, care ar urma să facă legătura între Marea Baltică și Marea Neagră. Dacă s-ar realiza acest proiect, municipiile Ungheni și Iași, inclusiv or. Cernăuți, ar deveni porturi fluviale interne de importanță strategică pentru trazitul de mărfuri, pe cale fluvială, din Marea Baltică la Marea Neagră. În urmă cu câteva zeci de ani proiectul era facilitat și prin faptul că Prutul era navigabil. După cel de-al doilea război mondial, Prutul a devenit granița de vest a URSS și autoritățile de la Moscova au interzis navigația
Acest articol are peste 88 aprecieri, distribuiri și comentarii

Guvernatorul regiunii Odesa: Podul peste r. Nistru de pe traseul Odesa – Reni a fost proiectat cu abateri

Finalizarea construcției podului peste r. Nistru de pe traseul Odesa - Reni, în regiunea localității Palanca (RM), întârzie, ceea ce a cauzat nemulțumirea Guvernatorului regiunii Odesa - Maxim Stepanov.
Acest articol are peste 0 aprecieri, distribuiri și comentarii

Poze de epocă // Construcția podului peste Prut la Giurgiulești

”BASARABIA PĂMÂNT ROMÂNESC! Giurgiulești, Plasa Reni/județul Ismail, ROMÂNIA (perioada interbelică). Construcția podului peste Prut sub conducerea locotenent-colonel ing. Cernescu, Reg. 2 Căi Ferate Chitila. Fotografii descoperite în arhive de Daniel Siegfriedsohn”
Acest articol are peste 208 aprecieri, distribuiri și comentarii

„Râpa de la Mândrești” – teritoriul Moldovei la Dunăre sub controlul Ucrainei

Republica Moldova îi va transfera Ucrainei terenul inclus în bucla fluvială Nișaliu situată în raza comunei Crocmaz (107,7 ha), sectorul șoselei Reni–Odesa situat în raza comunei Palanca cu o lungime de de 7,77 km, o lățime de 23 m și o suprafață de 18 ha, cu subsolul corespunzător, precum și părțile din moșia comunală situate la sud de șosea, anume Piscicola, Pășunea, Abdiv și Baibol (9,26 kmp), formând în total 10,5 kmp, în schimbul unui teritoriu corespunzător situat între comunele Giurgiulești din Republica Moldova și Reni din Ucraina, teritoriu comportând o porțiune de mal de-a lungul fluviului Dunărea...
Acest articol are peste 62 aprecieri, distribuiri și comentarii

URSS încă își are casa în mințile noastre

Am fost în weekend la Hâncești, la un concert de muzică clasică a Maestrului Eugen Doga. Concertul a fost la Manuc Bey – la care am ajuns pentru prima dată după restaurare și care arată chiar bine. Azi programul cultural e dublu: conac+Doga #manucbey #hancesti #doga #cultura A post shared by nicolae apostu (@nicolaeapostu) on […]
Acest articol are peste 110 aprecieri, distribuiri și comentarii

Insula Nișaliu – teritoriul Republicii Moldova cedat Ucrainei?

Insula Nişaliu are o poziţionare şi funcţii strategice, întrucât acestea îi permit deţinătorului să aibă controlul întregii navigaţii pe Nistru, nu doar în cursul inferior. Insula este înconjurată de apele Nistrului Mare şi cele ale Nistrului Chior,
Acest articol are peste 150 aprecieri, distribuiri și comentarii

Expert ucrainean // Gambit moldovenesc: Cum porturile ucrainene de pe Dunăre pot pierde traficul de mărfuri

În viitorul apropiat, Republica Moldova în colaborare cu Guvernul Ucrainean, planifică restabilirea sectorului de cale ferată Berezino - Basarabeasca. Acest sector, face parte din traseul Chișinău - Odesa, prin Sudul Basarabiei, ocolind regiunea Transnistreană a Republicii Moldova. Începând cu 2008, Guvernul Republicii Moldova a aprobat Strategiei infrastructurii transportului terestru pe anii 2008-2017 (HG nr. 85 din 01.02.2008) în care este reglementat și acest capitol. În continuare, vă prezint poziția directorului adjunct al portului Ismail, cel mai mare port al Ucrainei la Dunăre, asupra acestui subiect...
Acest articol are peste 105 aprecieri, distribuiri și comentarii

Istoricul Anatol Petrencu despre „eliberarea”, celebrată de Igor Dodon

Numai în raioanele Corneşti şi Ungheni au fost curăţate 105 ha de teren minat, pe care şi-au găsit moartea sau au fost răniţi 377 de persoane civile[1], basarabeni. Oamenii erau impuşi să se ia la braţ unul cu altul şi să meargă pe câmpul minat. Nenorociţii care călcau pe mine erau sau ucişi, sau grav răniţi. Ultimii au fost împuşcaţi de trupele NKVD, altfel spus – au fost „eliberaţi” de chinuri.
Acest articol are peste 131 aprecieri, distribuiri și comentarii

Represiunile Staliniste – 80 de ani de la Marea Teroare în URSS

Ce a însemnat Marea Teroare în URSS? De ce a fost nevoie de represiuni? Stalin a dat personal ordinele pentru execuțiile? La 30 iulie 1937, a fost semnat ordinul secret № 00447 al NKVD. Această zi este considerată începutul Marii Terori - perioada de represiune politică, anii 1937-1938, în care cel puțin 1,7 milioane de persoane au fost arestate în URSS (mai mult de 700 de mii dintre ei au fost executați ) ca „dușmani ai poporului“, „contra-revoluționari“, „paraziți“, precum și rudele și prietenii lor. La aniversarea Marii Terori, istoricul Centrul istoric „Memorial“ - Sergey Bondarenko, a încercat să răspundă la aceste întrebări rușinoase (pentru ruși) cu privire la epurările staliniste din 1937-1938...
Acest articol are peste 61 aprecieri, distribuiri și comentarii

(Foto interbelic) Zatoka (Bugas), Лебедёвка / Lebediovca (stațiunea Bad Burnas) – litoralul interbelic basarabean.

Într-un articole pe Focus.ua: Затока не наша. Как выглядели курорты под Одессой в 1930-х годах (trad. Zatoka / Bugas nu este a noastră. Cum arătau stațiunile de lîngă Odesa în anii '30), este relatată viața interbelică în unele dintr-e cele mai populare stațiuni de la Marea Neagră. Stațiunile sunt foarte populate în rîndul moldovenilor. Dîn păcate, după 1944, Sudul Basarabiei, teritoriul pe care se localizează aceste stațiuni, face parte din regiunea Odesa. Ucraina
Acest articol are peste 282 aprecieri, distribuiri și comentarii

Cum se cumpărau cărțile în URSS

Citeam în articolul jurnalistului rus, Alexandr Pashover, despre regizorul Mihail Romm care, în 1965, a arătat șefilor mari de partid un film documentar despre apariția nazismului în Germania anului 1930 (Обыкновенный фашизм/Triumph Over Violence). Chiar dacă secretarul de partid, Mihail Suslov, a avut obiecții la peliculă, filmul a ieșit pe marile ecrane, iar mai târziu […]
Acest articol are peste 51 aprecieri, distribuiri și comentarii

Mărturii din Siberia de Gheață: Istoria Anei Borș din s. Condrătești, r. Ungheni, deportată de către regimul comunist în primu val de deportări – 13 iunie 1941

Operațiunea de deportare a Românilor din Basarabia și Bucovina de Nord a început în noaptea de 12 spre 13 iunie 1941 (ora 2.30) și a cuprins teritoriile anexate de URSS de la România în iunie 1940. Urmau să fie ridicate 32.423 persoane, dintre care 6.250 să fie arestate, iar restul 26.173 de persoane - deportate (inclusiv 5.033 persoane arestate și 14.542 persoane deportate din RSS Moldovenească). De obicei, o echipă formată din doi-trei militari înarmați și un lucrător al securității bătea la geamul casei, în plină noapte, luând prin surprindere gospodarii...
Acest articol are peste 150 aprecieri, distribuiri și comentarii

Sexualitatea în imagini. Postere în stilul „Uniunii Sovietice”

Pictorul rus Valeriu Barîchin a pictat ilustrații, care combină stilul aplicat în placatele cu reclame sociale din timpurile Uniunii Sovietice și Postere din Statele Unite ale Americii din anii `60. Vedeți ce s-a primit. Aici puteți vizualiza articolul în limba rusă: ЭРОТИЧЕСКИЕ РИСУНКИ в стиле „СОВЕТСКОГО СОЮЗА”!
Acest articol are peste 157 aprecieri, distribuiri și comentarii

Din Basarabia în Siberia. Istoria Familiei Nastas din com. Condrătești, r. Ungheni. Partea III

Nastas Vasilița și Eugen au încercat să își returneze averea confiscată în 1941. Au adunat o mulțime de hîrtii, au trecut prin multe instanțe. Sperau să întoarcă ce a fost a lor cîndva. Și chiar sa decis să plătească le fie acordate despăgubiri în valoare de - 90 de lei. Această sumă, schimbată în ruble în 2006, constituia 65 de ruble - mai puțin chiar și pentru un bilet la tren de la Asino la Tomsk [1]. Aceasta a fost mărimea compensării averii pierdute; „fericitei“ și reci copilării. Compensarea patriei pierdute...
Acest articol are peste 171 aprecieri, distribuiri și comentarii