Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare (ANACEC) a aprobat, la ultimele sale ședințe ale Consiliului de conducere din anul 2018, două documente care stabilesc cerințele pentru ca revistele editate și conferințele desfășurate în Republica Moldova să fie considerate drept științifice – Regulamentul cu privire la evaluarea, clasificarea şi monitorizarea revistelor ştiinţifice și Regulamentul cu […]
citește mai departe
Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare (ANACEC) a aprobat, în ședința Consiliului de conducere din 18 decembrie 2018, Ghidul de redactare a tezei de doctor/doctor habilitat. Acest document se bazează pe Ghidul de perfectare a tezelor și autoreferatelor, aprobat în 2009 de către Consiliul Național pentru Acreditare și Atestare (CNAA), care a fost […]
citește mai departe
Din 1993, de când funcționează sistemul de atestare a personalului științific și științifico-didactic în Republica Moldova, și până în prezent, numărul persoanelor care au obținut titluri este următorul: Doctor habilitat – 600; Doctor – 4397; Profesor universitar – 514; Conferențiar universitar – 2391; Profesor cercetător – 64; Conferențiar cercetător – 831. Numărul cetățenilor străini care […]
citește mai departe
Câteva gânduri nocturne, neordonate, în urma impresiilor de la dezbaterea de ieri despre cum confirmăm titlurile științifice: O dezbatere vie, care reflectă starea din mediul academic; totuşi , contrar opiniei generale, unii reprezentanţi ai ştiinţelor socioumane înţeleg mai bine necesitatea integrării în spaţiul academic internaţional decât cei din științele exacte și ale naturii; Persoane competente, […]
citește mai departe
Anul acesta s-a desfășurat a 8-a ediție a Concursului „Teza de doctorat de excelenţă a anului”, la care au participat cele mai bune teze de doctorat (propuse de către comisiile de experţi) susţinute în anul 2017. În urma evaluării acestora de către Comitetul de concurs, au fost desemnate teze de doctor habilitat de excelenţă și teze de […]
citește mai departe
În contextul Zilei de informare COST (Cooperarea Europeană în domeniul Ştiinţei şi Tehnologiei), organizată la 4 mai 2018 la Chişinău de către Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, am formulat câteva idei care, în opinia mea, pot facilita participarea cercetătorilor din Republica Moldova în Acţiunile COST: 1) COST este o reţea, în care participă cercetători din […]
citește mai departe
Bazându-mă pe studiile mele anterioare (inclusiv ce ţin de provocările pentru ciclul III al învăţământului superior) şi pe monitorizarea evoluţiei doctoratului în Republica Moldova în anul 2017, am formulat opt provocări pentru studiile doctorale: 1. Atractivitatea studiilor doctorale. Doctoratul nu este popular printre tinerii talentaţi, dovadă în acest sens constituind numărul mic al acestora comparativ […]
citește mai departe
În Republica Moldova are loc reformarea studiilor doctorale. Prin aprobarea Codului Educaţiei, doctoratul a fost instituţionalizat drept ciclul III al învăţământului superior, organizat în cadrul şcolilor doctorale, iar schimbările ce au loc cuprind toate componentele studiilor: admiterea, îndrumarea doctoranzilor, susţinerea tezelor de doctorat etc. Cum contribuie aceste schimbări la atingerea obiectivelor declarate de modernizare a […]
citește mai departe

Sunt întrebat deseori în ultima jumătate de an, de diferite persoane, care e soarta dosarelor depuse la Consiliul Naţional pentru Acreditare şi Atestare – CNAA (de conferire a gradelor ştiinţifice, de abilitare cu drept de conducător de doctorat, de conferire a titlurilor ştiinţifico-didactice etc.). Aşa că am decis să folosesc şi blogul meu ca să […]
citește mai departe

Asociația Ad Astra din România a publicat Metarankingul Universitar-2017 – o clasificare a universităţilor româneşti în funcţie de rezultatele combinării performanţelor lor individuale, așa cum au fost acestea menționate în clasamentele academice internaţionale ale universităţilor. Raportul menționează că “o universitate modernă se ocupă de cunoaştere. Altfel spus, o universitate se ocupă de generarea cunoaşterii prin […]
citește mai departe

Recent am dat de Hotărârea de Guvern cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării, aprobată în contextul reformei administraţiei publice şi a reformei ştiinţei din Republica Moldova . Structura aparatului Ministerului, aprobată prin acest act, prevede peste 20 de entităţi distincte (cu un efectiv-limită în număr de 100 unităţi), inclusiv 9 subdiviziuni […]
citește mai departe

O spun din start: am mari dubii că o mișcare mecanică de transferare a institutelor de cercetare ale Academiei în subordinea universităților (fără a schimba esențial politica națională a cercetării) va crește calitatea cercetării din Republica Moldova. Unii văd în aceasta soluția salvatoare, iar unicul argument a lor este … că așa e în țările […]
citește mai departe

„Ghidul privind perfectarea tezelor de doctorat şi a autoreferatelor„ este, probabil, cel mai utilizat şi invocat, dar şi cel mai cunoscut document al Consiliului Naţional pentru Acreditare şi Atestare (CNAA) în Republica Moldova, întrucât, în virtutea preocupărilor profesionale, sunt familiarizaţi cu prevederile acestuia, într-o măsură mai mică sau mare, circa 1,8 mii doctoranzi şi peste […]
citește mai departe

Cum se formează şi care este componenţa Consiliilor ştiinţifice specializate (CŞS) de susţinere a tezelor din Republica Moldova? Care sunt persoanele cele mai des prezente? În ce domenii există persoane „indispensabile”? Cât de des sunt invitaţi experţi de peste hotare la susţinerile de teze de la noi? La aceste şi alte întrebări asemănătoare mi-am propus să […]
citește mai departe

Tradiţional, la începutul fiecărui an, se organizează audierea rapoartelor privind activitatea ştiinţifică şi inovaţională a organizaţiilor în cadrul Secţiilor de Ştiinţe a Academiei de Ştiinţe a Moldovei (AŞM). Anul acesta AŞM a venit cu o iniţiativă foarte buna, de a plasa toate prezentările rapoartelor organizaţiilor pe pagina sa oficială. În acelaşi timp, toate şedinţele Secţiilor de […]
citește mai departe

Am participat la un reportaj despre susținerea tezelor de doctorat în Republica Moldova, la TVR Moldova. Câteva lucruri menționate: în Republica Moldova se susțin puține teze comparativ cu țările europene; peste 2/3 din teze se susțin în universități; peste 2/3 din teze se susțin în drept, pedagogie, economie și medicină, chiar dacă în aceste domenii se publică […]
citește mai departe

În dorința de a prelua cât mai multe atribuții exercitate până nu demult de alte autorități, în primul rând de către Academia de Științe a Moldovei și Consiliul Național pentru Acreditare și Atestare, Ministerul Educației folosește diferite argumente. Nu vreau să discut aici la care din atribuţii se pretinde justificat şi la care nu, ci […]
citește mai departe

Observatorul de cercetare şi inovare (RIO) a Uniunii Europene a publicat pe pagina sa oficială Raportul informativ pentru evaluarea inter pares a sistemului de cercetare şi inovare a Republicii Moldova (Background report – Peer Review of The Moldovan Research and Innovation System). Raportul elaborat de mine în colaborare cu colegul din Austria Manfred Spiesberger în cadrul Facilităţii […]
citește mai departe

Datele scientometrice / bibliometrice se utilizează tot mai des în evaluarea ştiinţei din Republica Moldova. Atitudinea faţă de acest fenomen este contradictoriu în comunitatea ştiinţifică. Cei care acceptă indicatoriii scientometrici argumentează că, în condiţiile unei comunităţi mici şi a unei societăţi postsovietice cu grave probleme de etică ştiinţifică, aceştia asigură un grad mai mare de […]
citește mai departe

Am participat la o emisiune despre denumirea tezelor de doctorat la TVR Moldova – https://youtu.be/YIInbuIGp9U. Tendințe menționate: diversitate foarte mare a modalităţilor de formulare a denumirilor; lipsa unor şabloane de redactare a titlurilor; creativitate debordantă în enunţarea concisă a ideilor din teză; tendinţa pentru denumiri provocatoare, care ar trezi interesul cititorului sau care ar exprima individualitatea doctorandului […]
citește mai departe
